Maanantaiaamuna kukonlaulun aikaan kuljettaja seisoo linja-auton vieressä vastaanottamassa matkustajia ja matkatavaroita. Hieron unihiekkaa silmistäni ja kömmin sisälle. Onneksi ei tarvitse itse ajaa, Veijo-niminen kuljettaja on ratissa. Hän toivottaa matkustajat tervetulleiksi ja käy lävitse matkan kulun.
Yllättäen työmatka Jyväskylästä Lahteen katkeaa jo Vaajakosken kohdalla linja-auton hajottua. Kuljettaja organisoi matkustajat huoltoasemalle odottelemaan ja järjestää auton vaihdon. Ihmiset ottavat tilanteen rauhallisesti. Matka jatkuessa Vaajakoskelta olemme 40 minuuttia myöhässä.
Moni saa puuronsa helpommalla
Ammattikuljettajia on Suomessa kaikkiaan noin 100 000. Heidän työnsä on itsenäistä ja vastuullista vuorotyötä säässä kuin säässä ja aikataulun mukaan. Vastuulla on arvokas lasti, oli kyseessä sitten bussillinen matkustajia tai rekallinen tavaroita. Pyörillä kulkee joka päivä noin 90 prosenttia kaikista kuljetettavista tavaroista eli noin miljoona tonnia tavaraa. Terveyden ja fyysisen kunnon ylläpitämisen näkökulmasta ammattikuljettajan työpäivä sisältää rajatusti mahdollisuuksia ruokailuun tai istumisen tauottamiseen. Rekankuljettajien työrupeama saattaa kestää monta päivää peräkkäin tien päällä, jolloin säännöllinen liikkuminenkin voi jäädä haaveeksi. Yllättävien muutosten sattuessa kuljettaja on usein se, joka joustaa omista suunnitelluista tauoistaan. Mitenhän tänään kävi linja-auton hajotessa?
Ajan yössä, tulen tuolta kaukaa
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n aktiivinen aluetoimitsija otti muutama vuosi sitten yhteyttä kertoen huolen kuljetusalan ammattilaisten fyysisestä kunnosta, terveydestä ja työkyvystä. Esimerkiksi ajolupa saattaa olla vaakalaudalla uniapnean tai muiden terveydellisten syiden vuoksi. Yhteistyö aloitettiin yhteisten huoltoasemapäivien ja fyysisen kunnon mittauksen merkeissä.
Viime vuoden alussa käynnistyi Liikkuva työpaikka -hanke, johon osallistui 10 ammattikuljettajaa tavoitteenaan lisää virkeyttä, parempi kunto, pienempi paino tai virkistävämpi yöuni. AKT:n ohella Autoliikenteen työnantajaliitto ALT lähti taustavoimana mukaan. Osallistujat saivat sekä henkilökohtaisesti että ryhmässä liikunta- ja elintapaohjausta Päijät-Hämeen Liikunta ja Urheilu ry:n liikunta-alan ammattilaiselta. Seitsemän kuukauden projektin lopputuloksena oli merkittävä fyysisen kunnon kohoaminen sekä painon ja rasvaprosentin lasku. Ja mikä merkittävintä, omat arviot yleisestä hyvinvoinnista sekä erityisesti työkyvystä kohosivat huomattavasti verrattuna alkutilanteeseen.
Mä tutun taukopaikan nään ja siellä juustosämpylän vain syön
Liikkuva työpaikka -hankkeen helmi oli se, että kuljettajat löysivät mahdollisuuksia. Aluksi näköpiirissä oli lukuisia esteitä, mutta vähitellen hahmottui, miten esimerkiksi toteuttaa tasaista ateriarytmiä työpäivän aikana tai mihin kohtiin viikkoa liikkuminen mahtuu. Yhdellä henkilöllä huoltoaseman sämpylät vaihtuivat itse laitettuihin eväisiin ja kunnon aterioihin. Toinen löysi levollisen yöunen ja kolmas totesi, että ihan jo se tavallinen liikkuminen riittää ilman kovaa rehkimistä. Ryhmän jäsenten keskinäinen tuki oli myös yksi muutoksen kantava voima.
Hei huomenta Suomi hyvin pyyhkii
Minun linja-autoni Jyväskylästä Lahteen ja takaisin kulki, mutta Helsingin seudulla ei tänään tätä kirjoittaessani liikennöity Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n tukilakon vuoksi. Ammattiliitoilla on valtavasti joukkovoimaa viedä asioita tehokkaasti eteenpäin. Sekä työtekijäliitto AKT että työnantajaliitto ALT näkevät molemmat sen, miten merkittävä riittävä fyysinen kunto on työkyvyn kannalta. Liikkuva työpaikka -hankkeen etenemisestä ja tuloksista on viestitty aktiivisesti eteenpäin liittojen omissa kanavissa. Hyvästä kunnosta on hyötyä erityisesti ihmiselle itselleen, kun voimavaroja jää työpäivän jälkeen tehdä mieleisiä asioita. Työantajan etu on työkyinen henkilökunta. Näillä teemoilla jatkamme edelleen eteenpäin yhteistyössä AKT:n ja ALT:n kanssa vuonna 2020.
Liikkuva työpaikka -hankkeen yhteenveto ja tulokset
Lisätietoja Liikkuva työpaikka -hankkeesta
Kuuntele tarinat kolmen ammattikuljettajan elämäntapamuutoksista
Lisätietoja:
Miia Malvela
Kehittämispäällikkö, Liikkuva aikuinen -ohjelma
Toimintakykyä työelämään -kokonaisuus
Puhelin 050 443 2376
miia.malvela(@)likes.fi