Arkipyöräily olisi hyvinvoinnin kannalta suositeltava vaihtoehto, mutta kuinka saada yhä useampi siirtymään autosta tai bussista pyöräilemään? Ratkaisut ovat monitahoiset, mutta hyvä pyöräily-ympäristö on yksi tärkeimmistä tekijöistä. Pyöräilyinfrastruktuurin kehittäminen onkin keskeinen kysymys Pyöräliiton ja Pyöräilykuntien verkoston Päättäjät polkimille -hankkeen koulutussarjassa. Ensimmäinen koulutuksista pidettiin Lahdessa 15.11. otsikolla ”Lahti pyöräilykaupungiksi”. Paikalle oli kutsuttu kunnallispoliitikkoja, kaupunkilaisia, kunnan virkahenkilöstöä, opiskelijoita ja yrittäjiä.
Koulutus alkoi pyöräretkellä marraskuun illan hämärtäessä. Retkeä veti liikenneinsinööri Kristiina Kartimo, joka oli myös suunnitellut reitin.
– Halusin mukaan sekä onnistuneita kohtia että niitä ongelmallisempia, hän perusteli reittivalintaa.
Viitisentoista yhdessä liikkuvaa pyöräilijää osoitti välittömästi yhden ongelmakohdan: Lahden pyöräväyliä ei ole suunniteltu niin suurelle volyymille. Yhdistetyillä jalkakäytävä-pyöräteillä letka venyi ja saimme puikkelehtia jalankulkijoiden ja kauppojen ständien väleissä. Punaisissa valoissa odottaessamme tukimme koko väylän.
Hyvääkin toki löytyi. Aleksanterinkadulle on rakennettu omat pyörätiet ja Metsolanraitti on mukava, autoton pyöräväylä. Pajaan osallistunut kaupungin kaavoittaja kommentoikin toivovansa lisää Aleksanterinkadun kaltaisia eroteltuja väyliä. Yksi laadukas pyörätienpätkä kun ei vielä ihmeitä tee. Se on hyvä alku, mutta pyöräilyverkoston on oltava kattava ja jatkuva palvellakseen pyöräliikennettä.
Arkipyöräily olisi hyvinvoinnin kannalta suositeltava vaihtoehto, mutta kuinka saada yhä useampi siirtymään autosta tai bussista pyöräilemään?
Pyöräretken jälkeen tutustuttiin liikennesuunnittelun sisältöpuoleen ja tehtiin ryhmätöinä eri katuosuuksien kehittämisen suunnittelua. Ryhmätöissä osallistujille jaettiin roolit: kaupunkilainen, kaavoittajaksi, yrittäjä ja päättäjä. keskustelu oli vilkasta ja karttapohjiin piirrettiin ja kirjoitettiin monenlaisia huomioita ja ehdotuksia. Työskentelyn tuloksena ehdotettiin esimerkiksi autoliikenteen ohjaamista kehämäiselle reitille keskustan ympäri, jolloin autoliikenne vähenisi kehän sisäpuolella. Näin esimerkiksi Vesijärvenkatu voitaisiin osittain rauhoittaa autoliikenteeltä. Toiveissa oli myös lisää pyöräkaistoja ja –pysäköintipaikkoja.
Osallistujilta tuli myönteistä palautetta työskentelymetodista. Sen kiiteltiin helpottavan toisen asemaan asettumista ja erilaisten näkökulmien ymmärtämistä.
Muut Päättäjät polkimille -kohdekaupungit ovat Porvoo, Tampere ja Hämeenlinna. Niissä järjestetään saman tyyppiset työpajat. Osana hanketta on kunnille annettu kattavaa palautetta hyvinvointisuunnitelmista ja miten niissä voitaisiin vahvemmin huomioida ja edistää arkiliikuntaa.
Teksti ja kuvat: Erika Weckström
Pääkuva: KKI-ohjelma / Lauri Rotko
Lisätietoja:
Pyöräliitto
toiminnanjohtaja Matti Koistinen
[email protected]
p. 044-2795 588
www.pyoraliitto.fi
www.poljin.fi