KKI-blogi: Liikuntakampanjointia pitää uudistaa

Tuntuuko siltä, ettei liikuntakampanjointi pure? Lue aiheesta väitelleen tutkijan vinkit, miten kampanjointia kannattaisi muuttaa.

Viestinnän asiantuntija, tutkija Maria Rantala LIKES-tutkimuskeskuksesta kehottaa niin liikunnan edistäjiä kuin kampanjoiden rahoittajia pohtimaan omaa käyttäytymistään. Rantala havaitsi omassa väitöskirjatutkimuksessaan liikuntakampanjoinnin pysyneen hyvin samanlaisena vuosikymmenestä toiseen. Hän peräänkuuluttaa pohtimaan muun muassa:

  • Mihin yritetään vaikuttaa?
  • Kenen ongelmia tässä ratkaistaan?
  • Ovatko tiedot kohderyhmien ajattelusta, arvoista, tarpeista ja käyttäytymisestä riittävät?
  • Millä perusteella valitaan juuri nämä keinot ja tavat vaikuttaa?
  • Miten seurataan kehitystä ja tarvittaessa korjataan kurssia?

Lue lisää Rantalan ajatuksista KKI-blogista.